Zoeken in deze blog

maandag 9 december 2013

Moeders inspireren moeders: 'DUHHH! Natuurlijk hoort een baby bij zijn mama!'

Moeders inspireren moeders...
Het valt niet mee om buiten de gebaande paden te gaan en je eigen weg te kiezen. Hoe vanzelfsprekend en natuurlijk het ook kan voelen, je komt toch veel weerstand tegen als je 'het' niet doet zoals 'het' hoort. Neem bijvoorbeeld de kraamtijd. Het is nog steeds een standaard gebruik om de baby in een wiegje te leggen, 'zodat moeder en baby kunnen uitrusten'. Ik deel graag de wijze woorden van moeder Wendy van der Grinten over dit vreemde, baby - en - moeder - onvriendelijke gebruik:


'Het basisidee van mijn kraamhulp was dat een baby weggelegd moet worden. Ik vond het een belachelijk idioot voorstel om de baby in zijn bedje te leggen 'zodat ik kon rusten'. 

'Dat kind krijgt geen rust, je sjouwt hem overal mee naartoe.'

Ze zei overdag ook vaak: 'Ja dat kind krijgt geen rust, je sjouwt hem overal mee naartoe.' Later hoorde ik dat ook van het kraambezoek: 'Daarom is ie dun/licht/huilt ie/enz enz....' 'Je moet hem neerleggen.' 'Hij moet rusten.'
Maar hoe kan ik gerust zijn? Ik werd gewoon heel erg oplettend en alert, zenuwachtig zelfs als hij bij iemand anders was. Of als hij in het begin zelfs ook maar naast me op de bank lag te slapen. Dat is nou eenmaal wat je voelt dan, zo van 'Er klopt iets niet'.

Gelukkig las ik mijn boek 'Ouderschap Vanuit Je Hart' en daar stond in dat mama's en baby's bij elkaar horen. Ik had dit zelf ook 9 maanden lang aan iedereen lopen verkondigen die het wilde horen. Puur en alleen omdat ik me zo verbonden voelde met mijn baby. Ik vond het ook niet meer dan logisch: DUHHH! Natúúrlijk hoorte een baby bij zijn mama! Ik vond het zelfs beledigend dat men voorstelde de baby alleen te laten rusten. 

'Het duurde echt maanden voordat ik besefte dat het niet aan mij ligt. Mijn gevoel klopt, mijn kennis klopt, mijn voornemens kloppen.' 

Maar het duurde echt maanden voordat ik besefte dat het niet aan mij ligt. Mijn gevoel klopt, mijn kennis klopt, mijn voornemens kloppen. Mijn gevoel heeft het altijd bij het rechte eind en ook gehad, maar de maatschappij is anders...
Eigenlijk zouden groepen voor bewuste ouders en boeken als Vrije Geboorte er niet hoeven zijn. Ik snap nu dat het méér dan nodig is. 

Er heerst één of andere belachelijke collectieve gedachte dat baby's zonder mama beter zouden groeien! Ik maak me boos als ik mama's ontmoet met jongere baby's met allerlei verhalen over dat ze na de bevalling hun baby niet bij zich mochten hebben. Mama's die moeten vechten voor hun baby, terwijl ze op een plaats zijn waar ze jou en je baby zouden moeten beschermen. Ach, ik ben zo blij dat ik eigenwijs ben. Maar het zou niet moeten hoeven.'

Afbeelding uit de film 'Birth as we know it'.


Moeders inspireren moeders:  Ik wil regelmatig nieuwe stukjes plaatsen van moeders (vaders mag ook natuurlijk!) die de dingen anders doen dan gebruikelijk. Verhalen van moeders die kiezen voor vrijheid en liefde in plaats van angst. Dus: Jouw verhaaltje over een ervaring/ waarneming/ inzicht tijdens de zwangerschap, bevalling of eerste babytijd is zeer welkom voor op mijn blog. Zo kunnen we elkaar inspireren en sterken. Stuur je bericht naar anna at levensdroom dot com. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen